Автор: Райко Сефтерски
Публикувано в списание „Задpуга” бр.1/1986 г.
This text in English:
Между различните български народни текстилни изкуства –
декоративно-орнаментирани тъкани, народни шевици, губери и гладки килими,
плъстените изделия образуват отделна самостоятелна група.


Българската народна терминология за плъстените изделия е специализирана в зависимост
от вида на изделието. Най-често плъстите биват наричани „старобино нящо”, но
названието плъст в народните диалекти е засвидетелствувано като „плъст”,
„плъстина”, „плас” и др. Най-ранното писмено сведение в старобългарските
писмени паметници се отнася към Х - ХІ век. Според вида на плъстените
изделия, в миналото широко място е заемала плъстта за езда на коне без седло,
известна като „тегалтия”, „телтия”, „стеле” и др. Те били едноцветни – бели,
жълти и сиви, но често пъти и както показват някои изображения в икони от
ХVІІІ и ХІХ век, богато орнаментирани. Най-ранно засвидетелсвувано конско стеле
се вижда върху една каменна гравюра от ІХ век от Преслав, изобразяваща яздещ
конник със знаме в ръка.
Твърде оскъдни са данните за плъстени шапки у българите. Само в Родопите в по-
далечното минало, края на ХІХ и началото на ХХ век, все още „валяли” т.
нар. ”кюляфи” – по форма на пресечен конус от едноцветна сиво-кафява вълна и
без перифения. Технологията на тези плъстени произведения остава все още недобре
проучена.
Третата най-голяма група плъстени изделия са плъстените „постилки” за спане,
едноцветни - бели, жълти, сиви или орнаментирани, според местната
традиция. Всяко момиче в чеиза си трябвало да има най-малко една такава плъст,
т.е. „брачна – сватбена плъст”, върху която младоженците започвали да спят от
деня на сватбата. Върху такава плъст на лицевата или опаката и страна, освен
инициали, имена и дати, се срещат символични и магически изображения, явно
свързани с благопожелания към брачната двойка. Такива знаци се срещат върху
плъстите във всички етнографски области по най-старите екземпляри от ХVІІІ, ХІХ
и ХХ век.
Плъстените килими се различават по различните размери и орнаменталната украса,
предназначени изключително за постилане на пода в гостните стаи.
В това
отношение най-голямо разнообразие представляват копривщенските пълъсти от ХVІІІ
и ХІХ век. Тяхното богато орнаментално и композиционно разнообразие позволява
да бъдат направени сравнителни изследвания с останалите български народни
текстилни изкуства – гладки килими, губери, козяци, черги, орнаментирани
тъкани, везба, както и с други наши художествени изделия – дърворезба,
медникарство, керамика, каменна пластика и други.
Самото правене на плъстта се нарича „валяне”, „валяме плъст”. За целта се
използували най-прости съоръжения и сковавали „одър” от дъски, наричан още
„отурак”, който поставяли върху забити четири кола или върху „шейна”. Това
ставало навън на двора при хубаво време, най-често в края на лятото, когато е
горещо и слънчево, за да може плъстта да изсъхне.
У българите са известни два начина за производство на орнаментирани плъсти и
плъстени килими. Първият начин на пъстрене е т.нар. „негативно” нареждане на
украсата, което е известно още като „кроене”. Чрез усуканата вълна във вид на
фитили върху черга се очертавали рамките на „бордюрите”, а след това „полето” –
средата с различните „шарки” по него. Върху „нашарената” черга започвало
настилането на лек тънък слой – фон на плъстта. Над този слой следвал
„пълнежа”, т.е. дебелият слой и над него още един – горен, тънък, за да държи плъстта.
Така подредена, вълната леко се напръсквала отгоре с метличка и започвало
равномерно „увиване” на чергата и стягане. В някои краища в средата пък
поставяли дървено кросно, около което стегнато увивали чергата с наредената
плъст. След това полученото „руло” равномерно увивали свъже, за да не се получи
разместване на „шарките” и пластовете. Рулото върху одъра заливали с достатъчно
гореща вода, за да се напои дълбоко и равномерно и за да се получи достатъчно
висока температура и влажност и вътрешно „запаряване”. Двама, трима или
четирима души, наредени един до друг, започвали да „перкат” с ръце и лакти така
подготвеното руло, непрекъснато от единия до другия край на одъра. После отново
го заливали с гореща вода и търкалянето продължавало. Това се повтаряло по
четири, пет и повече пъти, в продължени на 4 до 8 часа. След това плъстта се
оставяла на равно да изсъхне и да се „изкърпи”, ако има останали дупки.
Вторият начин на валяне на плъстени килими у българите е т.нар. „позитивно”
орнаментиране. Тази технология протича в два етапа на валяне, за разлика от
начина, описан по-горе. Най-напред се настила вълната – равномерно, в три
последователни етапа: външен, среден и лицев слой. Следва увиване и завързване
на рулото равномерно с въже, за да се получи еднаква плътност на материала.
После рулото се залива обилно с гореща вода. За да се напои добре и да се
запари вълната. След това започва непрекъснатото търкаляне и тупане с ръце и
бухалки, отново заливане с гореща вода и пак повтаряне на непрекъснатото въртене,
дотогава, докъто се получи „полузаваляна” плъст – основа. Върху така получената
основа – полузаваляна плъст – започва „кроенето”, с нареждането на „шарките”,
очертаване контурите на бордюрите – една, две, три или четири рамки, в които
допълнително се нанасят различни орнаменти и композиции. Най-после или в самото
начало, може да бъде изградена централната композиция, в зависимост от
техниката на майстора-плъстар. След като се орнаментира цялата плъстена
композиция, плъстта се покрива с „кеневир”, за да не се размества
орнаментиката. Увива се отново на руло, завързва се с въжена намотка и валянето
продължава, като се залива непрекъснато с гореща вода, с търкаляне и тупане в
продължение на 4 – 5 часа.
По отношение на колорита си, българските плъсти могат да бъдат групирани в
следните видове: ЕДНОЦВЕТНИ /различни по багри – бели, сиви, жълти, но главно
според натуралния цвят на вълната/; ДВУЦВЕТНИ – едноцветен фон /бял, сив или
меланж/ и контрастна украса – черна бяла или сива; МНОГОЦВЕТНИ – едноцветен фон
/бял, жълт, кафяв или сив/ и многоцветна орнаментална украса. Многоцветните
композиции често пъти съдържат от четири до десет разцветки на топли и студени
цветове, свързани разично в композициите на плъстените килими. Най-голямо
богатство в това отношение представляват копривщенските плъсти от ХVІІІ и
първата половина на ХІХ век. Между тях се срещат изключително ценни
художествени екземпляри, запазени и до сега в музейните колекции.
Българските плъстени изделия от ХVІІ – ХХ век, с тяхната богата и разнообразна
орнаментика и композиционни решения са част от българското народно традиционно
приложно изкуство. Те трябва да се изучават и се правят опити за художественото
им пресъздаване при условията на съвременния бит и нужди.
***
Забележка: Снимките към статията са от музеите в Копривщица и Видин, подбрани от Светлана Костова, както и снимки от сбствения й архив.
English translation of this text you can find here: http://svetlanaarts.blogspot.com/2014/11/artistic-and-historical-traditions-of.html
English translation of this text you can find here: http://svetlanaarts.blogspot.com/2014/11/artistic-and-historical-traditions-of.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар