Търсене в този блог

събота, 6 октомври 2018 г.

Фолклор и авторство при претворяванете на българските народни шевици

Тези дни бях в Добрич. Случайно попаднах пред магазин с дрехи, на чиято витрина имаше риза с шевици. Влязох, за да разгледам. В един момент забелязах етикетите. Устата ми пресъхна! На тях видях собствената си рисунка, снимана от мен, с моя знак... нямаше го само логото ми ЛАнААрт. Всички дрехи в магазина - тениски, анцузи, дори бельо - имаха етикети със снимката ми, с картината ми! Под нея се мъдреше надписа "Изберете българското!"

Изберете, изберете, ама първо попитайте и се договорете! Наглостта и неграмотността на крадците стигаше дотам, че дори не бяха почистили подписа ми - знакчето отдясно и годината '08, т.е. 2008! Ами като правите дрехи и носии, сложете си ваш знак, ваше изделие! Картината ми може да е по народна шевица, но не е такава. Рисувана коприна е. Има си автор, както и снимката. Създавана е по снимка от детайл, който е с размер 1*0,6 см с неясни цветове. С една дума - труд и усилия се искат! И време! И умения!

Случвало се е да взимат и други мои снимки от интернет, да копират авторски текстове от блога ми, без да цитират. Да си присвояват мои снимки на плъстените ми произведения, за да рекламират с тях работилниците си или бизнеса си. Никой вече не знае и не е чул за тези велики "автори", защото само с копиране майстор не се става! 



Фолклорът ни е необятен. Нека всеки черпи от него! Затова е! И нека го има, за да вдъхновява всички. Аз изумявам обаче, как ще правиш ризи със шевици, па макар и на машина, и носии, макар и стилизирани, и няма да имаш и да си качиш своя снимка!? И да си направиш брандинга със свои неща?! Като преди време една жена решила да учи хора на занаята плъстене. И взела без да знае моя снимка на моя авторска плъст-картина - харесала си я! 
Дотук добре, ама каква майсторка е тя щом няма какво свое да качи? Като й се скарах, отговори ми, че щом това било в интернет, било свободно!!! 
Ей така мисли народа - всичко на аванта!

Обаче за сведение на авантаджиите, за комерсиалната употреба на интелектуална собственост има вече дори и в България закони! 

А ако държавните и моралните закони не ги зачита никой, то припомням и един от Божиите - НЕ КРАДИ! Не защото Бог ще накаже престъпниците, в което съм сигурна, че те не вярват. Такива са просто законите на вселената! 
Каквото повикало, такова се обадило, казва народа ни! 
Просто припомням!

Светлана Костова 
ЛАнААрт

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Translate

Последователи